Exclusief: Lunteren Station, SMV, 1902 (3D kit) Volledige grootte weergeven

Exclusief: Lunteren Station, SMV, 1902 (3D kit)

[BM T&S, LUNT1902H0] Exclusief: Lunteren Stati

Meer details

145367

Wat betekent dit sein? Meer informatie >>

Verwacht: Zomer 2018, exclusief, afmetingen volgen zsm!

€159,95

Station Lunteren
Afmetingen: 25 x 16 x 14 cm

Getoonde foto's: © Chris van Diesen - Railhobby | © 3dscaleworks.nl

Het Kippenlijn project - Spoorlijn Nijkerk - Ede-Wageningen

In samenwerking met de firma BIELZ bieden wij exclusief ''Het Kippenlijn project'' aan.
De stations, retirades en aanverwante gebouwen worden vervaardigd door 3D techniek en geleverd als bouwpakket.
De pakketten worden voorzien van een bouwbeschrijving en oude bestekinformatie.

Onze speciale dank gaat uit naar Chris van Diesen, redacteur van Railhobby, die Station Voorthuizen voor ons gebouwd heeft.
In het eerste kwartaal van 2018 zal er een bouwverslag gepubliceerd gaan worden van zijn hand aangaande de bouw van Station Voorthuizen.
Deze twee Railhobby's ontvangt u van ons gratis bij uw bestelling van de Stations: Nijkerk, Voorthuizen, Barneveld, Lunteren en Ede.
Zo heeft u een prachtig bouwverslag wat u kunt gebruiken bij de bouw van uw eigen Kippenlijn project.

Optioneel:

U kunt uw Station naar keuze ook als luxe uitvoering bij ons bestellen compleet met binnenwerk en meubels.
Wenst u tegaan voor de luxe uitvoering dan hanteren wij een toeslag van 30% op de getoonde verkoopprijs.
U kunt dit bij uw bestelling aangeven.

Bouwniveau: *****

Met het bouwen van deze kits is algemene ervaring op het gebied van modelbouw wel vereist.
Wij typeren deze kits; geschikt voor de gevorderde modelbouwer.

Met uw lijm- en schildervaardigheden maakt u een natuur getrouwe weergaven van Nederlandse Spoorweg architectuur.
Lijm en verf zijn niet inbegrepen in de bouwdoos.

Spoorlijn Nijkerk - Ede-Wageningen ''De Kippenlijn'' (Bron: wikipedia)

De Kippenlijn is de bijnaam van de spoorlijn die loopt tussen de aftakking van de spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn bij Barneveld Noord, en Ede-Wageningen, of in relatie tot treindiensten: de lijn Amersfoort - Ede-Wageningen. De lijn vanaf de aftakking is het restant van de voormalige lokaalspoorweg tussen Nijkerk-haven via Nijkerk naar Ede. In 1951 is de spoorlijn geëlektrificeerd. De bijnaam dankt de spoorlijn aan het centrum voor de pluimveeteelt Barneveld, vanwaar kippen en eieren vroeger per spoor verladen werden. De lengte van de geheel enkelsporige spoorlijn is ongeveer 17 km, een afstand waar de trein ruim 20 minuten over doet. De meeste emplacementen langs de enkelsporige lijn zijn inmiddels verleden tijd en alleen bij de stations Barneveld Centrum en Lunteren kunnen de treinen elkaar kruisen.

Geschiedenis ''De Kippenlijn'' (Bron: wikipedia)

Al lange tijd bestonden er plannen voor de aanleg van een spoorlijn tussen Nijkerk en Ede. De lokale bestuurders, met name in Nijkerk en Ede, zagen echter niets in een spoorlijn. Na twintig jaar gingen de gemeentes overstag. De gemeente Ede zegde geld toe aan de nieuw opgerichte N.V. Spoorwegmaatschappij De Veluwe. Als tegenprestatie stelde de gemeente dat de spoorlijn om het dorp aangelegd diende te worden. Verder eiste de gemeente dat de zondagsrust geëerbiedigd zou worden. In 1901 werd de spoorlijn aangenomen en op 1 mei 1902 kon de verbinding worden geopend. De lijn werd geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij. De nieuwe spoorlijn kruiste ten noorden van Barneveld de spoorlijn Amsterdam - Zutphen ongelijkvloers. Bij het station Barneveld-Voorthuizen aan de Oosterspoorweg werd daarom de halte Barneveld Kruispunt geopend, waardoor reizigers tussen beide spoorlijnen konden overstappen. In 1937 werd de verbinding tussen Barneveld en Nijkerk opgeheven. De spoorlijn Barneveld - Ede-Wageningen werd met een nieuwe verbindingsboog aangesloten op de Oosterspoorweg. Aan deze boog werd de nieuwe halte Barneveld-Voorthuizen geopend ter vervanging van de halte Barneveld Kruispunt en het station Barneveld-Voorthuizen aan de Oosterspoorweg. De treinen reden in het vervolg tussen Ede en Amersfoort. Op 7 september 1944 werd de spoorlijn als gevolg van materieelgebrek gesloten. Enkele jaren later werd de spoorlijn echter geëlektrificeerd en op 20 mei 1951 opnieuw in gebruik genomen. Eind jaren 80 stond de Kippenlijn in het Rail 21-plan van de NS. Het was de bedoeling dat het gehele traject dubbelsporig zou worden, zodat twee tot vier keer per uur tussen Amersfoort en Ede-Wageningen gereden kon worden. In Ede-Wageningen zou vervolgens een goede overstapmogelijkheid op de InterRegiotrein richting Arnhem worden gerealiseerd. Maar het plan werd, net als de meeste plannen, nooit uitgevoerd. Het werd geschrapt in het kader van het opdelen van de N.V. Nederlandse Spoorwegen in de periode tussen 1994 en 2000.

Meer lezen over ''De Kippenlijn''?
Op wikipedia kunt u de gehele geschiedenis tot aan de dag vandaag terugvinden >>