Bouwverslag van de Artitec Dg
Verslag, foto's en tekst van Robert Müller

Ongeveer een jaar geleden heeft Artitec de Dg serie op de markt gebracht in maar liefst 6 verschillende uitvoeringen. Een droom voor vele NS liefhebbers kwam uit. Naast deze 6 uitvoeringen zijn er nog veel meer verschillende Dg's in dienst geweest van de NS. Zoals de bekende 'Hot Hopper', een voorverwarmingswagen maar ook een blauw/gele Dg voor het kraanonderhoud van de kraansikken. Dit is de enige Dg die in het blauw/geel is geweest. De firma KleinSpoor biedt een aantal prachtige decalsetjes aan. Wij gaan verslag doen van de ombouw van Artitec 20.214.05 Dg 2698 naar de blauw/gele uitvoering voor het kraanonderhoud.


De Artitec Dg zoals hij geleverd wordt. Weliswaar een Dg uit tijdperk III maar deze is verder identiek aan de tijdperk IV uitvoering op de computernummers na. Een prima basis!


Voorzichtig halen we alles los. Eerst de handgrepen verwijderen daarna kun je de kap en het interieur van het onderstel verwijderen. De zijkanten (uitbouwtjes) van de kap zitten er los ingedrukt. Aan de binnenkant zie je aan de zijkant 4 kleine gaatjes zitten, Als je daar op drukt met een satéprikker of pincet dan kun je de zijkantjes verwijderen. 


Nu gaan we de beschrifting verwijderen. Dit kun je eenvoudig doen d.m.v. een wattenstaafje met terpentine er over heen te wrijven maar aangezien ik de kap over ga spuiten en de gaatjes op ga vullen van de sluitseinhouders kies ik er voor om ze weg te schuren schuurpapier (korrel 1200). Tevens verwijder ik de ontluchters van het dak omdat ik het dak ga overspuiten en weatheren.

Ik heb slechts 1 referentiefoto tot mijn beschikking van de echte blauw/gele Dg. Daarop is duidelijk te zien dat deze Dg vrachtbriefhouders aan de zijkanten heeft zitten. Helaas zitten die niet op het Artitec model. Gelukkig heb ik nog ergens een oude Roco kap liggen. Daar zaag ik de houders uit en schuur ze vervolgens wat dunner en plak deze op de plaats waar ze horen. Tevens heb ik de gaatjes opgevuld waar ooit de sluitseinhouders zaten. De gaatjes heb ik opgevuld met Vallejo 70.401 plastic putty en glad geschuurd.


Tijd voor wat kleur! We pakken de airbrush. Eerst zorgvuldig de ramen afgeplakt en het dak met Tamiya tape. Ik heb het model eerst in de grijze Vallejo primer (74.601)  gespoten en een dag laten uitharden. Vervolgens heb ik de deuren en zijkanten van de kopse kanten geel gespoten. De gele kleur heb ik gemengd uit 2 kleuren Vallejo: 70.915 Deep Yellow en 70.952 Lemon Yellow. Deep Yellow met een paar druppeltjes Lemon Yellow om de kleur iets lichter te maken. Na een dag uitharden heb ik de gele gedeeltes afgeplakt met Tamiya tape en heb ik de kap en uitbouwtjes blauw gespoten met Vallejo 70.925 Intense Blue. Als laatste heb ik het dak iets donkerder gespoten (niet dekkend) met Vallejo 71.057 black.


Ik heb de verf even rustig laten uitharden een dag of 2. Nu is het tijd voor de decals. Via de site van de firma KleinSpoor heb ik 2 setjes decals besteld; nummer 41 Dg Kraanonderhoud en nummer 53 rode niet heuvelendriehoeken. De decals (transfers) zien er prachtig en strak uit. Alles is keurig leesbaar. Deze decals zijn zogehete dry-decals dat betekend dat je ze niet in het water hoeft te doen om los te weken van het schutvel (dat zijn wet decals). Dry-decals breng je aan met een afwrijfstiftje of eventueel met een potlood. Afwrijfstifje heeft de voorkeur echter heb ik die niet dus maak ik uit een stukje rond Evengreen profiel zelf een stiftje. Voor je begint moet eerst het schutvel verwijderd te worden. Vervolgens leg je het draagvel met de decals op de plaats waar de transfers geplaatst moeten worden. Je kunt het draagvel het beste met een stukje tape op de plaats plakken zodat deze beter en recht blijft zitten tijdens het wrijven. Met het afwrijfstiftje wrijf je vervolgens rustig over de decal heen (of met een potlood). Ga iets ruimer om de decal heen zodat je de volledige tekst hebt geraakt. Als laatste druk je de decal aan met het schutvel. (Op Youtube zijn enkele instructiefilmpjes te zien mocht dat duidelijker zijn).

Het resultaat. Alle decals zitten nu op de kap en uitbouwtjes. Om de decals goed te beschermen spuit ik er een laagje glans vernis (Ammo of Mig Mig 091 Glossy Varnish) over de kap en uitbouwtjes heen. Waarom glans vernis? Omdat een gladde ondergrond de basis is voor het weatheren. Zo kan een wash beter vloeien. Ik kies er voor om de wagon (licht) te vervuilen. Wil je geen weathering maar een mooie, strakke wagon? Neem dan matte vernis of zijdeglans.  

Onderstel en het hekwerk zijn aan de beurt. Van het onderstel verwijder ik het nummer 2698 omdat die natuurlijk niet correspondeerd met de Dg die we aan het maken zijn. Overige nummers laat ik zitten. De hekwerkjes aan de kopse kanten moeten rood worden gespoten evenals de armleuningen. De hekwerkjes kun je voorzichtig uit het onderstel trekken. 

De armleuningen en hekwerkjes hebben een laagje rode verf gekregen met Vallejo 70.947 Dark Vermillion/Ral 3000. Op het hekwerk zitten aan beide kanten 2 hele kleine vierkantjes voor het monteren van de knipperbol. Deze moeten geel geschilderd worden. 

Het hekwerk en de armleuningen laten we even drogen. Ondertussen pak ik het interieur aan. Aangezien het nu een werkwagen is geworden zal de kachel hoogstwaarschijnlijk niet meer in gebruik zijn dus die verwijder ik. De houtenvloer krijgt een nieuw kleurtje van Ammo of Mig Mig036 Old wood en daarna een wash met Ammo of Mig Mig1000 Brown for Dark Yellow. Zo krijg je meer het idee dat er een houten vloer in licht. Een aantal details schilder ik nog en geef ik een wash. Ik had nog ergens een oude olie kan liggen dus die plaats ik maar op het gat van de kachel. Voor mensen die graag verlichting in de Dg willen bouwen is dit natuurlijk het moment om dat te doen. Ik laat het echter hierbij. 


Alle componenten liggen klaar om weer gemonteerd te worden. Ik heb enkele details op de kap, dak en uitbouwtjes een wash gegeven met Ammo of Mig Mig1008 Dark Wash en Ammo of Mig Mig1208 Rainmarks effects. Daarna heb ik de de kap en uitbouwtjes gespoten met Revell Aqua 02 matt varnish. Op het potje staat dat het matt is, dat klopt ook echter met een mooi zogeheten 'ei-glansje'. Matt met een klein beetje glans dus. Dat geeft een mooi resultaat op de wagon en brengt het meer tot leven. 


Alles is weer gemonteerd. de losse onderdelen zoals de trappetjes en handgrepen lijm ik met houtlijm. De rangeergrepen onder de bufferpotten en de luchtslangen heb ik geschilderd en geplaatst (slangen en grepen worden meegeleverd door Artitec). Tevens heb ik het onderstel een wash gegeven met een mix van Ammo of Mig Mig1002 Tracks wash en Ammo of Mig Mig1400 Kursk Soil.  

Klaar!