Bouwverslag van de Artitec Massey Ferguson 830 combine
Verslag, foto's en tekst van Robert Müller

Onlangs liep ik bij Bentink Modelspoor door de winkel waar mijn oog viel op een bouwdoosje van Artitec. Het betreft de Artitec 10.356 Massey Ferguson 830 combine. Op het kleine plaatje op de verpakking viel het mij op dat er ontzettend veel detail op het model zit. Daar gaan we wat leuks van maken. En zo geschiede; de combine ging mee naar huis! 

Het aantal onderdelen van dit bouwsetje valt erg mee. Er zitten resin en photo etched (kortweg PE) onderdelen bij, een duidelijk beschrijving en een klein velletje met decals. 

We gaan aan de slag!

Eerst ontvet ik de resin onderdelen in een sopje van lauw water. Vervolgens snij en zaag ik de onderdelen van het gietstuk af en verwijder ik zo nodig wat vliesjes van het gieten. Dit setje is perfect gegoten evenals de details welke mooi scherp zijn. Ook de constructie en pasvorm is prima. De PE onderdelen en resin onderdelen lijm ik met secondelijm. De PE onderdeeltjes buig ik met een pincet of een PE bending tool. Na ongeveer 2,5 uur bouwen is het model klaar voor de verfspuit. Ik heb een kleine modificatie toegevoegd; een brandstofleiding onder de brandstoftank gemaakt van koperdraad.



Het model spuit ik eerst met Vallejo 73.602 primer black met de airbrush.
Zwart als basis geeft namelijk een mooi effect bij lichtere kleuren. Het geeft het model al wat diepte en kleurschakering. 

De primer laag laat ik tenminste 24 uur uitharden. Vervolgens spuit ik de eerste kleur rood op het voertuig. Enig zoekwerk leverde op dat het model in Ral 3002 gespoten moet worden. Dit is de originele kleur die Massey Ferguson ook gebruikt. Artitec schrijft Humbrol kleuren voor, maar ik gebruik het liefst verf op waterbasis. Ik gebruik Vallejo 70.908 carmine red.  De losse onderdelen worden ook in de basiskleuren gespoten. Ik gebruik Ammo of Mig 046 Matt black gemixed met Ammo of Mig 033 rubber and tires voor de banden en Ammo of Mig 212 silver grey voor de velgen. 

Als de verf uitgehard is ga ik enkele delen in een lichtere kleur rood spuiten. Dit doe ik door de basiskleur rood (Vallejo 70.908 carmine red) te mixen met een paar druppeltjes wit (Vallejo 71.001 white).  

Volgende stap is nog meer rood. Symfonica in rosso! 

Met een klein penseeltje schilder ik een aantal details in verschillende kleuren rood en roze. Ik gebruik daar Vallejo 71.269 red en Vallejo 71.084 fire red voor en ook de combinatie Vallejo 70.908 carmine red en 71.001 white voor. De laatste 2 gebruik ik om een roze kleur te mengen om kleine details op te lichten. 

Na de bovenstaande handelingen is de basis klaar. Nu is het tijd om een glanslaagje aan te brengen en de decals te plakken. Het glanslaagje breng ik aan met Vallejo 70.510 gloss varnish. Het glanslaagje is erg belangrijk. Het beschermt de verf en zorgt er voor dat de decals goed hechten en geen silvering (randjes van de decals) vertonen. Als de decals geplaatst zijn breng ik Microscale Micro Sol aan op de decals voor een goede hechting.

Als alle decals goed op hun plaats zitten en opgedroogt zijn, spuit ik nog een laagje glans vernis over het model heen. Nu zijn ook de decals goed beschermt. Nu kan het chippen beginnen. Voor het chippen gebruik ik Ammo of Mig 044 chipping. Dit breng ik voorzichtig aan met een klein penseeltje en sponsje. Chips (of wel lakbeschadigingen) komen vaak voor op onderdelen die veel gebruikt worden zoals handvatten en draaiende delen. Ook op grotere oppervlaktes zoals de motorkap e.d. zijn tal van beschadingen te vinden. Ik kies er voor om een combine te maken die al langer in gebruik is dus daar zullen meer beschadingen en vuil op te vinden zijn dan een nieuw exemplaar. 

Na het chippen volgen de washes en een filter.  Over het gehele model breng ik een filter aan van Ammo of Mig 1506 brown for dark green. Dit is een donkerbruine filter die er voor zorgt dat alle verschillende kleuren meer tot elkaar komen. Zo oogt het geheel wat rustiger. Ik verdun de filter met Ammo of Mig 2019 enamel odourless thinner zodat het niet te donker wordt. Alle kleinere details geef ik een wash met Ammo of Mig 1008 dark wash om ze te accentueren.  De grotere delen en de wielen geef ik een wash met Ammo of Mig 1400 kursk soil om het stoffige effect te creeëren. Op een aantal plaatsen breng ik Ammo of Mig 1208 rainmarks effects aan om wat verticale effecten te maken van stof dat door regen/vocht uitgelopen is. Aan de onderzijde en rondom het maaibord maak ik een paar groene plekjes als zijnde restjes uit de natuur of mos/algengroei. Daar gebruik ik een oilbrusher voor van Ammo of Mig 3505 olive green.

Nu is het tijd om het hele model weer matt te spuiten. Ik gebruik Ammo of mig 089 matt varnish gemixed met een paar druppetjes Vallejo 71.262 airbrush flow improver en Vallejo 71. 261 airbrush thinner.

Nu is het einde bijna in zicht!

Op en rond de brandstoftank breng ik wat brandstofsporen en resten aan met Ammo of Mig 1408 fresh engine oil en met Ammo of Mig 1008 dark wash. Ook op de naven van de wielen en overige smeerpunten en rondom de motor breng ik de bovenstaande 2 producten aan.

 

Nu is het model klaar en kunnen de wielen en het maaibord gelijmd worden. Klaar!